Pagini

miercuri, 2 octombrie 2013

Prezentarea cărţii "Iniţierea în splendoare", de Otilia Sîrbu şi Cristian Tiberiu Popescu


Volumul cuprinde două părţi (fiecare de câte 36 secvenţe): I. Paşii spre splendoare; II. Starea de splendoare; precedate de 6 foarte scurte flash-uri “explicative”, sub titlul Înainte de cuvinte – nenumerotate; în total, cartea are 384 de pagini. Coperta este realizată de Dorina Cioplea.
Cartea va apărea întâi în limba română şi apoi va fi tradusă în limba engleză, pentru o editură americană.
Cei doi autori au publicat fiecare mai multe cărţi, acum aflându-se la cel de-al treilea moment când elaborează împreună o lucrare literară.
Iniţierea în splendoare este în fapt un roman, însă unul special, cu o construcţie aparte, fiind organizat pe secvenţe scurte, care dau sugestia dinamismului structurilor caleidoscopice, construite pe simboluri aflate mereu în devenire. Fiecare dintre cele 72 de secvenţe este întregul roman, in nuce. Cartea e scrisă la persoana I, doar că “povestitorul” e mereu altul, naraţiunea nefiind a unuia anume, ci a tuturor.
Iniţierea în splendoare reprezintă o formulă literară nouă, atât în privinţa compoziţiei, cât şi ca substanţă. În ansamblul său, Iniţierea în splendoare poate fi o metaforă a zborului, femeii şi bărbatului fiindu-le în putinţă să-şi survoleze propria condiţie cotidiană, accesând starea nealterată de a oferi ofrande – care poate deveni însăşi splendoarea, atunci când ofranda oferită celuilalt e întregimea propriei fiinţe.
Cartea aceasta este o iniţiere – mai propriu spus: o invitaţie la iniţiere, printr-un ritual totdeauna unic pentru fiecare, la capătul căruia cel ce se arată încrezător va ajunge la ţărmurile unui ocean, care este “Sinele său superior”, şi care în modul cel mai firesc este numit “Dumnezeu din om”. Dacă înţelegem că sinele este o şansă, atunci El ar trebui să se metamorfozeze îndată în speranţă – şansa e un lucru pasiv, speranţa e activă. Metamorfozarea Dumnezeului din om în speranţă poate fi un început, în măsura în care omul conştientizează, dincolo de datele recunoscute ale creaţiei, că doar el va stabili palierul calităţilor pentru Dumnezeul din el însuşi – el va stabili ce este inclus acolo şi va descoperi “cotele tăriei” a ceea ce a descoperit că este inclus acolo. Odată şi-odată, trebuie să ne luăm inima în dinţi şi să recunoaştem că Dumnezeu nu e acelaşi pentru toţi, ba chiar nu e acelaşi – de la un moment la altul – nici pentru fiecare om în parte, căci unul e Dumnezeu pentru cel care refuză pur şi simplu ideea de splendoare şi altul pentru cel care a pornit spre ea şi a putut decoperi “cotele tăriei” poate nici măcar sperate înainte.

*
Am gândit apariţia acestei cărţi ca un eveniment complex, nemairealizat în aceşti parametri până acum în România, în sensul că nu cartea ca atare rămâne scopul în sine al promovării. Ci scopul este un nou curent de idei, o nouă spiritualitate, pentru care – tocmai raportând caracteristicile ideatice ale cărţii la fundalul realismului cotidian caracteristic acestui moment – Iniţierea în splendoare reprezintă un impuls şi un posibil model.  
Astăzi “lumea” se află într-un impas identitar, într-o fundătură, şi este tot mai expusă faţă de dictatura concretului, a imediatului suficient. Spuneam că Iniţierea în splendoare este o invitaţie, un îndemn. Dar cui face ea această invitaţie? Omului deschis să se preţuiască pe sine! Nu în sensul: “mă preţuiesc pe mine însumi pentru că ştiu să mă descurc în lumea aceasta”, ci: “mă preţuiesc pe mine însumi pentru că pot să mă ridic deasupra limitelor condiţiei mele; mă preţuiesc pe mine în primul rând pentru ceea ce pot deveni” – eu, cel ce sunt, eliberat de eu, cel ce are.
Iniţierea în splendoare poate fi impulsul spre o nouă spiritualizare a umanităţii, redescoperită sieşi în ceea ce are esenţial. Cartea în discuţie – care oferă “soluţii” pentru personajele sale – ar putea fi momentul de reper iniţial nu asupra faptului că umanitatea a înţeles că se află într-un impas identitar, ci un reper iniţial asupra faptului că în legătură cu respectiva constatare, omul se hotărăşte deja să reacţioneze.
Să numim lucrurile corect: aşa cum societatea actuală reprezintă epuizarea şi falimentul sufletesc al omului, care nu mai este stăpânul creaţiilor sale, ci devine sclavul lor, fiind neutralizat de ele, la fel ea consemnează epuizarea şi falimentul literaturii, învinsă deja de computer, pentru că aceasta a capotat în realismul modelelor repetabile, uitând că omul este minunat tocmai prin salba unicităţilor sale. Iniţierea în splendoare ar putea fi astfel chemarea spre o literatură nouă, emanând din fluidul unei noi spiritualităţi, o literatură descătuşată de curente şi de aşteptări consumate, refuzând previzibilităţile şi asumarea destinelor minore.

*
Realitatea este următoarea. Omenirea va intra într-o eră nouă, pentru că, în ceasul al 12-lea, ea nu se va lăsa să moară odată cu era aceasta. Câţi vor face pasul – e altă problemă. În ceea ce ne priveşte pe noi, cei care, împreună cu autorii, suntem azi o mână de oameni, ne raliem unui eveniment important. Noi vom fi cei care, la vremea noastră, ne-am încumetat să credem că e nevoie de un “impuls”... Ca să dăm un exemplu dintre atâtea posibile, să ne gîndim că atunci când, în Renaştere, după un lung ev mediu muribund, Academia florentină dornică de o nouă spiritualizare a oferit ideea platonismului-umanist, impulsul acesta s-a aflat doar în minţile câtorva oameni; aceştia s-au întrebat: câţi semeni de-ai noştri, pe care realismul cotidian i-a făcut atât de suficienţi şi neîncrezători, se vor ralia noilor idei?, câţi vor ieşi astfel din "pielea lor"?... Rezultatul a depăşit speranţele acelei “mâini de oameni”. Să înţelegem că astăzi suntem într-un nou "ev mediu" – al cărui întuneric vine din opţiunea determinismului meterialist al societăţii umane, din capotarea în cotidian, din sufiecienţa chemărilor minore...
Este, deci, vremea imperativului unei Renaşteri a spiritualităţii umane.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu